donderdag 20 juni 2013

"Hügelkultur" onder m'n kas











Zoals ik al in m'n eerste bericht melde heb ik een kleine kas (1.30x1.9x1.95m) aangeschaft. Vorig jaar had ik twee kleine plastic kasjes gebruikt die op zich goed werkte maar nog geen meter hoog waren. Dus de tomatenplanten zaten nogal opgesloten, aan het eind van het seizoen was het helemaal dichtgegroeid en heel veel naden waren kapot gescheurd. 

Dus dit jaar een kas en ik ben eigenlijk meteen gaan experimenteren voor wat betreft de grond. Ik was namelijk geïnteresseerd geraakt door de "Hügelkultur". Het principe is dat je houtig tuinafval tot aan boomstammen ingraaft of verwerkt in verhoogde bedden voor beplanting. Dit zorgt voor een verbetering van de aarde door het rottingsproces voor een langere duur. Een ander voordeel is dat het hout ook water vasthoud en hier maakt de beplanting weer dankbaar gebruik van. Het is hetzelfde als hoe een bosrijke omgeving met z'n afval omgaat, het materiaal valt op de grond valt en word tot compost verwerkt.
Schuif maar is met je voet de bovenste laag onder de bomen weg in het bos, je zult zien dat daaronder zich een mooie losse compost bevind. Ik heb geen verhoogd bed gebruikt maar heb het ingegraven en daarboven op een goede laag compost gegooid. Tot nu toe werkt het prima.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten